Základný servis lyží, ktorý zvládnete aj doma

22. januára 2010

Azda každý z vás je majiteľom, resp. spolumajiteľom motorového vozidla. A pre každého je samozrejmé, že je potrebné s vašim autom v predpísaných kilometrových intervaloch navštevovať servis, kde vám vášho maznáčika prehliadnu a dajú do poriadku. Niečo podobné by ste mali absolvovať i s vašimi lyžami.

A pokiaľ svoj servis lyží občas zanedbáte, v horšom prípade to vôbec nerobíte, prejaví sa to na zhoršených jazdných vlastnostiach. A najmä, keď sa na zjazdovke vytvoria ľadové platne, potom sa už lyžovanie stáva trápením…

Takže poporiadku. Ale opäť sa musím vrátiť k autám, lebo slovo tunning pravdepodobne poznáte z tejto oblasti. V našom prípade pod týmto pojmom skrývajú tri pojmy: tunning edge (hrán) , štruktúra sklznice a ladenie ťažiska lyží.

Tunning edge

Tunning edge predstavuje komplexné natvarovanie hrán. Zámerne nepíšem „nabrúsenie“, nakoľko je treba určité časti hrán otupiť.

Tvarovanie hrán pozostáva z nasledujúcich operácii:

1. Horizontálne uhlovanie spodnej hrany v rozsahu 0 až 1,5 stupňa. Hodnota horizontálneho odklonenia závisí od štýlu jazdy.

Pre slalomové panvovo-kolenné oblúky je to 0 až 0,5 stupňa, pre obrákový štýl 0,5 –1 stupeň, pre extrémny carving 1 až 1,5 stupňa.

Táto činnosť sa robí iba u nových, surových lyží. Používa sa na to horintálny uhlovač Holmenkol BASE EDGE, doporučujem pilník RACING FILE L 200×20 mm.

Brúsenie hrán

2. Vertikálne uhlovanie bočnej hrany v rozmedzí 89 až 86 stupňov. Tu platí – čím je technika lyžovania lepšia , tým je uhol ostrejší.

2a. Odstránenie prebytočnej plastovej vrstvy bočnej steny lyže, k čomu sa používa zoškrabávač Holmenkol ERGO SIDEWALL PLANER. Zabránite tým zanášaniu pilníkov a ich odkláňaniu od nastaveného uhla.

2b. Základné natuningovanie – tvarovanie hrany prípravkom Holmenkol CARVE EDGE FILE na požadovaný uhol. Táto operácia sa robí iba u nových – surových lyží.

2c. Zarovnanie – naostrenie bočnej hrany na ten istý uhol ako v operácii 2b. Možno použiť ostrič hrán Holmenkol PRO EDGE CHAMPION, ERGO ROFI RACING alebo ERGO PROFI kombinovaný s pilníkom RACIN FILE S 100×25 mm, poprípade RACING FILE M 150x20mm.

2d. Začistenie a zaleštenie bočnej hrany ostričom hrán  (vid. predchádzajúci bod 2c) kombinovaným s diamantovým pilníkom Holmenkol WORLD CUP hrubým , alebo s brusným kameňom OXID mini  (táto operácia sa robí za mokra).


3. Horizontálne pobrúsenie nábehu a výbehu hrán v dĺžke 10 až 15 cm o jeden stupeň naviac. Dĺžka podbrúsenia v priamej úmere závisí od dĺžky lyží. Tento úkon sa robí  jemným pilníkom  (Holmenkol  RACING FILE M 150x20mm) bez použitia prípravkov a vyžaduje určitú dávku cviku. Pre nováčkov doporučujem si pilník podložiť na strane sklznice papierovým obrúskom.

4.Zatupenie nábehu a výbehu hrán v dĺžke ich horizontálneho podbrúsenia brúsnou gumou pod uhlom 45 st.

Tunning hrán lyží. Pre mnohých z vás je to pravdepodobne celkom nový pojem, z môjho pohľadu však pre lyže všetkých cenových kategórií veľmi dôležitý. Iba správne natunningovanie dáva predpoklad plného využitia potenciálu vašich lyží!

Vyššie uvedené hodnoty brúsenia uhlov vychádzajú zo skúseností servismanov firiem Holmenkol a Toko a osobne ich aplikujem na svojich lyžiach a lyžiach našich zákazníkov.

Tu platí pravidlo. Čím menší uhol dosiahnete kombináciou horizolntálneho a vertikálneho brúsenia, tým bude hrana ostrejšia, ale v konečnom dôsledku jej životnosť kratšia. Pokiaľ neviete, aké uhly sú vhodné pre vaše lyže, odporúčam vám tieto hodnoty:

Ak sa považujete sa za dobrého lyžiara, skúste 0,5 horizontálne a 88 stupňov vertikálne, čo je asi to optimum pre väčšinu lyžiarov. Pre športovo založených lyžiarov je lepšie mať uhly 0,75/87, pre extremný carving možno ísť za hodnoty až 1/87 stupňov. Tieto hodnoty uvádzam i preto, lebo je veľmi ťažko k ním dopátrať.


Za posledné roky som tieto údaje našiel len v nemeckej verzii manuálu od ATOMICu (ten odporúča pre športové a crossové modely uhlovanie 1/87 stupňov) a  tabuľku uhlov pre jednotlivé modely ako jediný z importérov lyží mi poskytol VOLKL. Uhlovanie svojich modelov uvádza i VIST a STOCKLI.

Zaujímavosťou je rozdielny prístup výrobcov k tunningu. Kým VOLKL, STOCKLI, VIST ponúka svojim priaznivcom komplexne pripravené lyže vrátane krásnej štruktúry, ATOMIC, FISHER, HEAD  u svojich vrcholových modelov zas ponecháva svojim verným možnosť individuálneho rozhodnutia pre hodnoty nauhlovania.

Takže nové lyže mnohých značiek sú v našich obchodoch „surové“ a je nutné ich natunovať!

To je v slovenských podmienkach veľmi veľký problém. Ak totiž nemáte vo svojom okolí „zabehnutého“ súčasného alebo bývalého pretekára, prípadne trénera, ktorý nielen tunningovanie teoreticky i prakticky ovláda, ale i má dostatočné technické vybavenie na úrovni diamantových pilníkov, neostáva vám nič iné, len navštíviť odborný servis.

Ak budete s nauhlovaním spokojní, prosím, nemeňte v žiadnom prípade servis. Každý servismam má svoje „finesy“ a každý stroj je nastavený inak… a dobrý lyžiar vycíti zmenu v nauhlovaní svojich lyží.

Štruktúra sklznice

Je to takzvané vrúbkovanie do sklznice postredníctvom mosadzného kotúča. Tvar štruktúry býva rôzny, závisí od samotného kotúča a rýchlosti lyže v stroji v procese vrúbkovania.

Čím je štruktúra jemnejšia, tým lepšie. Ale i tá najjednuchšia umožňuje sklznici dýchať , zároveň napomáha lepšiemu nasakovaniu vosku, čo zabraňuje úniku grafitu a následnému šednutiu a chĺpkaveniu skznice. Doporučujem si ju dať urobiť aspoň jeden krát do roka.

Štruktúra sklznice

Ladenie ťažiska

Pri montáži viazania na lyže sa väčšinou nastavuje stred topánky na vyznačený montážny bod lyže. A každý z výrobcov pri ladení jazdných vlastností konkrétneho modelu má osobité kritéria na stanovenie montážneho bodu lyže.

Poloha ťažiska výrazne ovplyvňuje jazdné vlastnosti. Lyže s ťažiskom posunutým dopredu sú točivejšie a obratnejšie. U lyží s ťažiskom posunutým dozadu od nominálneho bodu sa zväčšuje nominálny rádius a zvyšuje sa stabilita v rýchlosti.

Nakoľko však väčšina integrovaných systémov lyže – viazanie na našom trhu umožňuje prestavovanie ťažiska, je v možné ladenie jazdných vlastností. Informácie o spôsobe prestavenia Vám poskytnú odborné predajne.

Voskovanie sklznice

Patrí k základným úkonom starostlivosti o lyže, nakoľko sklznica nenapustená voskom výrazne zhoršuje jazdné vlastnosti. Znižuje sa sklz, točivosť a obratnotnosť a v samotnej sklznici nastáva proces vystupovania grafitových chĺpkov na povrch, čo sa prejavuje jej šednutím.

Na voskovanie  počas sezóny stačí používať akékoľvek univerzálne vosky či už v tuhom alebo tekutom stave. Raz do roka, najlepšie po ukončení sezóny odporúčam u lyží vykonať voskovanie – napustenie sklznice za tepla.

1/1
Zavrieť reklamu