Raxski. Omyl prírody, alebo revolučný nápad hodný génia?

Skupinka ľudí, ktorí radi lyžujú sa rozhodla, že nájdu lyže držiace stopu a zatáčajúce za všetkých snehových podmienok. Časom dospeli k lyžiam s riadiacimi lamelami a čo je ešte zaujímavejšie, tieto lyže sú bez pätky. Pätka nie je zatočená alebo rovná, ale celá chýba!! Namiesto nej sú k lyži prirobené lamely. Pozrite sa sami.

Skupinka ľudí, ktorí radi lyžujú sa rozhodla, že nájdu lyže držiace stopu a zatáčajúce za všetkých snehových podmienok. Časom dospeli k lyžiam s riadiacimi lamelami a čo je ešte zaujímavejšie, tieto lyže sú bez pätky. Pätka nie je zatočená alebo rovná, ale celá chýba!! Namiesto nej sú k lyži prirobené lamely. Pozrite sa sami.

Lyžiarov s RaxSki postupne vidno aj na našich svahoch. Tento nápad nás zaujal, rozhodli sme sa preto venovať mu viac priestoru a s tvorcami sa pozhovárať. Autorom nápadu je Tom Podesva. Tom je Čech, ktorý emigroval za minulého režimu do Rakúska.

Ahoj mám na teba niekoľko otázok. Ja som taký skôr tradičný lyžiar musíte ma o RaxSki presvedčiť.

Kedy a kde vznikol nápad vyrobiť lyžu bez pätky a nahradiť ju lamelou. Inšpiroval si sa niekde, ako ti to vlastne zišlo na um?

Nie je pravda,že „tieto lyže sú bez pätky“. Pätka sa ohýba hore ako u moderného Rocker – Snowboardu a spĺňa tiež funkciu „rocker“. Naviac má riadiace lamely pre dokonalé vedenie stopy ako na „korčuliach“.

Prvý prototyp z januára 2006 mal iba ohnutú pätku a zadné lamely. V priebehu niekoľkých týždňov sa lamely vyvinuli takpovediac „samé“.

Neporovnávajú vás často s bigfootami?

Porovnávajú, bohužiaľ. Bigfooty nedržia stopu v ťažkom teréne a ľahko na nich padneš na zadok. Ale naším vzorom bola skôr tirolská ľudová lyža „Firngleiter“ pre rýchle zjazdy na extrémnych strmých jarných firnových poliach.

Nie je problém na takýchto lyžiach udržať predo zadnú stabilitu? Veľa lyžiarov totiž sadá do záklonu a klasické lyže ich tak podržia.

Keď padáš dozadu, zdvihnú sa Ti špičky lyží a kovové lamely sa zarežú do tvrdého snehu alebo brzdia na mäkkom snehu. Tým sa lyže silno spomalia, ale lyžiar pokračuje rovnakou rýchlosťou ďalej. Výsledkom je, že sa lyžiar zasa postaví na nohy.

Toto je neúprosná fyzika. Čím rýchlejšie ideš, tým lepšie tento mechanizmus funguje.

Do akého terénu by si odporúčal Raxski?

Naši americkí a anglickí testeri to definovali takto: čím horšie podmienky (sneh a terén), tým viac miluješ RaxSki. Takže: strmý a najstrmší, ľadový a najľadovatejší, mäkký a najmäkší sneh, hustý les, úzke prejazdy, staré lavíny – tu všade je RaxSki doma.

Ale samozrejme jazdí aj na upravených zjazdovkách, tu zasa dokáže veľmi rýchlo točiť a brzdiť. Pre extrémne podmienky platí: široké modely nie sú najlepšie na ľad, úzke modely sa nehodia na málo strmý svah a mäkký sneh.

Podľa mňa je freeride na takýchto lyžiach omyl. Presvedč ma, že takéto lyže sa hodia aj do neupraveného terénu a hlbokého snehu. Ak nie nevadí 

Prvé modely RaxSki sa nehodili na nič iné ako na freeride. Dlho trvalo, pokiaľ sme ich naučili jazdiť aj po tvrdých zjazdovkách.

Koľko ľudí na Slovensku a v zahraničí lyžuje na Raxski. Evidujete približný počet takýchto „zanietencov?

Asi tisícka ľudí jazdí, alebo si odskúšalo RaxSki v USA, Anglicku, Španielsku, Francúzsku, Taliansku, Rakúsku, Nemecku, Česku, Slovensku a na Pamíru v Kirgizsku – to sú iba tí, o ktorých vieme.

Aká je najčastejšia otázka ľudí, keď vás vidia na svahu? Nie je pre nich takáto lyža absolútne netradičná. S akými prístupmi sa stretávate. Odsudzujú vás alebo sa prihovoria a živo zaujímajú o takýto nezvyčajný nástroj.

Samozrejme niekedy stretávame aj aroganciu a nenávisť takzvaných expertov.

Typická reakcia lyžiarov a boardistov na zjazdovkách a v teréne je skôr: „to som ešte nikdy nevidel“. Pýtať sa „ako to funguje“ na svahu nepotrebuje, pretože už videl, že to funguje lepšie ako tie jeho vlastné (obzvlášť v ťažkom teréne).

V Česku sme vďaka relácii na TV Nova dosiahli veľkého stupňa povedomia, každý druhý lyžiar ti povie: „aha, tak to sú tie lyže z Ptáka Loskutáka“

Čo na to hovoria firmy, ktoré pre vás vyrábajú lyže?

Továrne a snowboardové dielne Sporten, Lusti, Choc a Hack priniesli plno obetí pri vývoji technológie výroby týchto nových lyží.

To isté platí pre výrobcov kovových koncoviek s integrovanými lamelami.

Teraz ich samozrejme teší, že sme za posledné týždne vypredali naše zásoby a musíme doobjednávať.

Dizajn. Za akách lyží vychádzate. Lyže majú klasické sendvičové drevené jadro, alebo sú niečim špeciálne.

Všetky modely až na Rocker majú drevené jadro. Rocker sa strieka v Sportene do formy.

Prezentovali ste lyže na nejakej športovej výstave? Ak áno, s akým ohlasom.

Prezentovali sme na výstavách ISPO München, Metro Ski&Snowboard Show London, Sport Life Brno.

Prvá nemecká televízia nás prepadla a dostali sme sa aj do hlavných správ.

Lyže vyzerajú veľmi praktické na nosenie. Vieš koľko vážia? Asi nemusíte nosiť rakvu na auto však.

Podľa modelu a typu viazania váži pár RaxSki od 1.5 kg do 5 kg, najmenší model Joker je dlhý 49 cm. Všetky modely pasujú do kufra malého auta.

Ďakujem za odpovede na otázky. Vidíme sa dúfam čoskoro na nejakom pive.

Viac info na stránke www.raxski.com

[nggallery id=66]

1/1
Zavrieť reklamu