TESTY

Test lyží Rossignol Strato – lyža určená na červenú zjazdovku

Kto z nás by nechcel mať lyže, s ktorými ráno zvládne tú najčiernejšiu pistu, pred obedom si dá na miernejšom kopci zopár obrákových jázd a popoludní bez problémov skrotí rozbitú, bubnovitú zjazdovku, poprípade si ešte “zasurfuje” v  prašane?

Volkl, Head a Rossignol

Každý s popredných výrobcov má vo svojej kolekcii zaradenú takúto modelovú radu s univerzálnymi jazdnými vlastnosťami, ktorá je označovaná ako kategória MULTICONDITION (u nás viac známa viac pod výrazom “CROSSOVÉ LYŽE”). Konečné vyladenie ovplyvňuje samotná geometria lyže a použité materiály pri jej výrobe. Tu nemožno nespomenúť asi tri najdokonalejšie  konštrukčné a technologické riešenia pre zabezpečenie optimálneho spektra:

1. Nemecký výrobca VOLKL v niektorých modeloch CROSSTIGER  použil systém stupňovitého nastavenia tvrdosti prostredníctvom predpätia dvoch kovových prútov pozdĺžne zabudovaných do jadra lyže. Tento patentovaný system POWER SWITH pracuje dokonalo a dokáže jednoduchým prestavením otočného prepínača na päte lyže zmeniť jazdné vlastnosti z čistej slalomky na lyže “obráčkového” typu.

2. HEAD v modelovej rade CHIP zašiel z hľadiska pokrokových technológií ešte ďalej. Prostredníctvom elektronického čipu  premieňa vnútornú energiu vybudenú priehybom lyže počas jazdy na zvyšovanie jej flexie. V praxi to znamená, že čím agresívnejšie jazdíte, tým budú lyže tvrdšie. Samozrejme, že to platí i naopak.

3. Ku crossovéým  modelom MUTIX  zákazníci od ROSSIGNOLu obržali kufrík s dvoma súpravami plastových výstuh v rozdielných dĺžkach. S krátkymi “rebrami” idú lyže do kratších oblúkov a ľahšie zatáčajú. Výmenou za dlhšie výstuhy sa nominálny rádius posúva do hodnôt 14 až 18 metrov .

Nevýhodou komplexných lyží bola ich cena

I keď tieto riešenia sú pre svojho majiteľa pozitívne, na druhej strane stoji jeden zásadný protiurgument. Vzhľadom na použité technológie je výroba takýchto lyží nákladná a  cena modelov sa približuje tisíc eurám. To už je suma, za ktorú si môžete zaobstarať dva páry lyží s výbornými, zároveň rôznymi jazdnými vlastnosťami.  I z tohto dôvodu ROSSIGNOL pre sezónu 2010-11 modelovú radu MUTIX celkom vypustil zo svojej produkcie a nahradil ju novou pod označením STRATO.  Francúzsky výrobca neponechal nič náhode, použil osvedčenú sendvičovú konštrukciu z pretekárskych lyží.

Strato 7 LTD Carbon

Model STRATO 7 LTD CARBON, na prvý pohľad zaujme svojimi netradičnými “krivkami”. Vpredu široká “slalomka“, vzadu štíhla “obráčka” prepojená crossovým driekom o šírke 70 mm. Čo znamená takáto kombinácia v praxi? Testovanie sa uskutočnilo na rakúskom ladovci Hintertux v dňoch 10. a 11. októbra 2010  za ideálnych snehových a povetrnostných podmienok. Tvrdý premrznutý sneh, teploty tesne pod bodom mrazu a perfektný vizuálny kontakt so zjazdovkou umožnil dokonale preveriť jazdné vlastnosti tohto modelu.

Strato – lyža určená na červenú zjazdovku

STRATO 7 LTD CARBON sa najlepšie cíti na “červených” zjazdovkách so stredným sklonom. V tiahlych, stredne dlhých oblúkoch v rozsahu 12 až 18 m a v rýchlostiach končiacich hranicou 80 km/h poskytuje vynikajúcu stabilitu aj pri extrémnom carvingu s položeným ťažiskom. Prekvapí ľahké ovládanie bez nutosti bojovania s flexiou lyže. Sendvičová konštrukcia s dreveným jadrom vystužená carbonom nie je prehnane tvrdá, ale stále dostatočne výbušná na zrýchlenie v každom oblúku. Mierne zaoblená pätka lyže zabezpečuje toleranciu k chybám a v  “krízových” situáciach umožní i šmykový odlúk.

Pochvalu si zaslúži viazanie AXIUM 120, ktoré ako u väčšiny modelov od Rossignolu  umožňuje nastavovanie ťažiska. A u STRATO 7 LTD CARBON posun už o jeden dielik (asi 5 mm) výrazne mení jazdné vlastnosti. Tým získava tento model naozaj komplexné jazdné vlastnosti crossových lyží a  umožňuje využitie v širokej škále náročnosti terénu, dĺžky oblúkov a snehových podmienok.

Odporúčaná cena 499,99 Eur stavia tento model po pozície lídra z hľadiska predajnosti nielen u samotného Rossignolu, ale i celkovo v segmete crossových lyží.  Cielovou skupinou zákazníkov sú pokročilí až výborní, športovo orientovaní lyžiari. Vzhladom na príjemnú flexiu v dĺžkach 152 a 162 cm nájde uplatnenie i medzi ženami.

Technický popis:

  • sendvičová konštrukcia TPI s dreveným jadrom vystužená carbonom a fiberglassom
  • geometria: 120 -70 -100 mm
  • dĺžky: 152, 162, 172 cm
  • rádius: 15 m  pre dĺžku 172 cm
                  14 m  pre dĺžku 162 cm
                   13 m pred dĺžku 152 cm
  • sklznica grafitová so základnou štruktúrou
  • hrany z legovanej ocele tuningované 0,5/88
  • flexia: 90-100 /odhadnutá/
  • Doporučená dĺžka: -5 až -15 cm od výšky postavy

Viac info na www.lukasport.sk

Súvisiace články:

  1. Reportáž z Hintertuxu a test lyží Radical 8SL WC
  2. Testy lyží – Elan GSX, lyže na ktorých jazdí Ondrej Bank či Kryštof Krýzl
  3. Testy lyží – Head Supershape, lyže na ktorých vyhráva Šárka Záhrobská
  4. Základný servis lyží, ktorý zvládnete aj doma
  5. Chcete originálne lyže? Dizajn lyží, 3. časť
Aký je Váš názor?

ISPO MUNICH 2017