TESTY

Test lyží Rossignol Strato – lyža určená na červenú zjazdovku

Kto z nás by nechcel mať lyže, s ktorými ráno zvládne tú najčiernejšiu pistu, pred obedom si dá na miernejšom kopci zopár obrákových jázd a popoludní bez problémov skrotí rozbitú, bubnovitú zjazdovku, poprípade si ešte “zasurfuje” v  prašane?

Volkl, Head a Rossignol

Každý s popredných výrobcov má vo svojej kolekcii zaradenú takúto modelovú radu s univerzálnymi jazdnými vlastnosťami, ktorá je označovaná ako kategória MULTICONDITION (u nás viac známa viac pod výrazom “CROSSOVÉ LYŽE”). Konečné vyladenie ovplyvňuje samotná geometria lyže a použité materiály pri jej výrobe. Tu nemožno nespomenúť asi tri najdokonalejšie  konštrukčné a technologické riešenia pre zabezpečenie optimálneho spektra:

1. Nemecký výrobca VOLKL v niektorých modeloch CROSSTIGER  použil systém stupňovitého nastavenia tvrdosti prostredníctvom predpätia dvoch kovových prútov pozdĺžne zabudovaných do jadra lyže. Tento patentovaný system POWER SWITH pracuje dokonalo a dokáže jednoduchým prestavením otočného prepínača na päte lyže zmeniť jazdné vlastnosti z čistej slalomky na lyže “obráčkového” typu.

2. HEAD v modelovej rade CHIP zašiel z hľadiska pokrokových technológií ešte ďalej. Prostredníctvom elektronického čipu  premieňa vnútornú energiu vybudenú priehybom lyže počas jazdy na zvyšovanie jej flexie. V praxi to znamená, že čím agresívnejšie jazdíte, tým budú lyže tvrdšie. Samozrejme, že to platí i naopak.

3. Ku crossovéým  modelom MUTIX  zákazníci od ROSSIGNOLu obržali kufrík s dvoma súpravami plastových výstuh v rozdielných dĺžkach. S krátkymi “rebrami” idú lyže do kratších oblúkov a ľahšie zatáčajú. Výmenou za dlhšie výstuhy sa nominálny rádius posúva do hodnôt 14 až 18 metrov .

Nevýhodou komplexných lyží bola ich cena

I keď tieto riešenia sú pre svojho majiteľa pozitívne, na druhej strane stoji jeden zásadný protiurgument. Vzhľadom na použité technológie je výroba takýchto lyží nákladná a  cena modelov sa približuje tisíc eurám. To už je suma, za ktorú si môžete zaobstarať dva páry lyží s výbornými, zároveň rôznymi jazdnými vlastnosťami.  I z tohto dôvodu ROSSIGNOL pre sezónu 2010-11 modelovú radu MUTIX celkom vypustil zo svojej produkcie a nahradil ju novou pod označením STRATO.  Francúzsky výrobca neponechal nič náhode, použil osvedčenú sendvičovú konštrukciu z pretekárskych lyží.

Strato 7 LTD Carbon

Model STRATO 7 LTD CARBON, na prvý pohľad zaujme svojimi netradičnými “krivkami”. Vpredu široká “slalomka“, vzadu štíhla “obráčka” prepojená crossovým driekom o šírke 70 mm. Čo znamená takáto kombinácia v praxi? Testovanie sa uskutočnilo na rakúskom ladovci Hintertux v dňoch 10. a 11. októbra 2010  za ideálnych snehových a povetrnostných podmienok. Tvrdý premrznutý sneh, teploty tesne pod bodom mrazu a perfektný vizuálny kontakt so zjazdovkou umožnil dokonale preveriť jazdné vlastnosti tohto modelu.

Strato – lyža určená na červenú zjazdovku

STRATO 7 LTD CARBON sa najlepšie cíti na “červených” zjazdovkách so stredným sklonom. V tiahlych, stredne dlhých oblúkoch v rozsahu 12 až 18 m a v rýchlostiach končiacich hranicou 80 km/h poskytuje vynikajúcu stabilitu aj pri extrémnom carvingu s položeným ťažiskom. Prekvapí ľahké ovládanie bez nutosti bojovania s flexiou lyže. Sendvičová konštrukcia s dreveným jadrom vystužená carbonom nie je prehnane tvrdá, ale stále dostatočne výbušná na zrýchlenie v každom oblúku. Mierne zaoblená pätka lyže zabezpečuje toleranciu k chybám a v  “krízových” situáciach umožní i šmykový odlúk.

Pochvalu si zaslúži viazanie AXIUM 120, ktoré ako u väčšiny modelov od Rossignolu  umožňuje nastavovanie ťažiska. A u STRATO 7 LTD CARBON posun už o jeden dielik (asi 5 mm) výrazne mení jazdné vlastnosti. Tým získava tento model naozaj komplexné jazdné vlastnosti crossových lyží a  umožňuje využitie v širokej škále náročnosti terénu, dĺžky oblúkov a snehových podmienok.

Odporúčaná cena 499,99 Eur stavia tento model po pozície lídra z hľadiska predajnosti nielen u samotného Rossignolu, ale i celkovo v segmete crossových lyží.  Cielovou skupinou zákazníkov sú pokročilí až výborní, športovo orientovaní lyžiari. Vzhladom na príjemnú flexiu v dĺžkach 152 a 162 cm nájde uplatnenie i medzi ženami.

Technický popis:

  • sendvičová konštrukcia TPI s dreveným jadrom vystužená carbonom a fiberglassom
  • geometria: 120 -70 -100 mm
  • dĺžky: 152, 162, 172 cm
  • rádius: 15 m  pre dĺžku 172 cm
                  14 m  pre dĺžku 162 cm
                   13 m pred dĺžku 152 cm
  • sklznica grafitová so základnou štruktúrou
  • hrany z legovanej ocele tuningované 0,5/88
  • flexia: 90-100 /odhadnutá/
  • Doporučená dĺžka: -5 až -15 cm od výšky postavy

Viac info na www.lukasport.sk

Súvisiace články:

  1. Reportáž z Hintertuxu a test lyží Radical 8SL WC
  2. Testy lyží – Elan GSX, lyže na ktorých jazdí Ondrej Bank či Kryštof Krýzl
  3. Testy lyží – Head Supershape, lyže na ktorých vyhráva Šárka Záhrobská
  4. Základný servis lyží, ktorý zvládnete aj doma
  5. Chcete originálne lyže? Dizajn lyží, 3. časť
Aký je Váš názor?