TESTY

Prvé dojmy so skialpovými lyžami Völkl Massak

Najprv pár faktov od výrobcu Völkl. Lyža má pri dĺžke 168 cm váhu 999 gramov. Rozmery 104-70-90 a rádius 22m. Materiál Multi Layer Woodcore Superlight a karbón. A čo v dnešnej dobe nie je nezaujímavý fakt, lyže sú Made in Germany.

Minulý týždeň som predal staré skialpy Dynfait ST7.0 s viazaním Fritschi Diamir. Mala to byť univerzálna lyža, trochu širšia v strede, ťažšia, s dobrým pomerom výstup vs. zjazd. Nebol som veľmi spokojný. V traverzoch nedržala napriek originál carverovým pásom, ktoré boli vybavené Dynafit patentom na ich fixáciu ku špičke. Ten sa až tak neosvedčil, lebo občas sa pri špičke dostal pod pás sneh a tiež špička na lyži bola z hrubšej umelej hmoty, tak sa mi ťažšie nasadzoval záložný pás Colltex. Časom sa na oboch lyžiach odšúpala horná vrstva s potlačou v zadnej časti. A hlavne zjazd nebol až tak super ako som očakával.

Univerzálna lyža neexistuje

Tak ako na zjazdovke má svoje miesto slalomová špeciálka i tvrdá rýchla obračka, aj pri skialpoch je asi najlepšie mať ľahkú lyžu orientovanú na výšľap a dlhé pochody a jednu klasickú freerajdovku pre potešenie zo zjazdu.

Trošku som presondoval ponuku firiem na internete. Najviac sa mi pozdávala kolekcia freeride, freeski a touringových lyží od nemeckého Völklu. Potom som absolvoval  klasické kolečko po obchodoch Rysy, Gálfy, Hudy a Urbanovič.

Urbanovič v Starom Smokovci sa tuším pred pár rokmi začal orientovať okrem lyžiarskych značiek pre ruskú lyžiarsku klientelu aj na skialpinizmus. Na moje potešenie mal v obchode aj kompletnú skialpinistickú kolekciu Völkl a na výber ku nej všetky mysliteľné viazania od ľahkého Dynafitu TLT Speed cez môj obľúbený Fritschi po freerideový tank Marker Duke. Po krátkej debate s ochotným a hlavne veci znalým pánom Urbanovičom ml. bolo všetko jasné a tak som si odniesol do servisu na montáž aj lyže Völkl Massak s viazaním Dynafit Vertical ST10 vybavené brzdami (pohodlie nadovšetko).

Výstup – rýchly s malou námahou

Vzhľadom na tristné snehové podmienky padla voľba na dnešnú testovaciu jazdu logicky na Lomnické sedlo. Podrobnosti trasy.

K lyžiam som dostal mohérové pásy na mieru s Völkl pripínacím klipom, ktorý zatiaľ vyzerá blbuvzdorne a ľahko na manipuláciu. Navyše nič netrčí na špičke, kde môžem v kľude použiť aj staré pásy.

S Dynafit viazaním som doteraz nemal žiadne skúsenosti. Naokolo boli vždy len dve reakcie. Buď úplne negatívne alebo adorovanie systému. Naučenie mi trvalo pár minút a akurát treba dopilovať otáčanie pätky palicou. Inak OK na prvý šup.

Po 6 týždňovej prestávke so sádrou s prežieracím vianočným intermezzom som mal obavy o svoju kondičku. Ale šliapalo sa mi veľmi dobre. Ľahké lyže s ešte ľahším viazaním sú stvorené na výstup. Spokojnosť na 100%. Pásy držali. Snáď som sa nepošmykol ani raz. Na tvrdom snehu v traverze pod sedlom sa osvedčili aj hrany v spolupráci s malým rádiusom lyží. A čo ma najviac potešilo. Otočky idú ako po masle. Žiadny strach v očiach a komické výstupy s preklápaním lyže sa nekonali. Veľké plus pre pohodu a tým aj bezpečnosť výstupu. Nadšenie stále na 100%. Massaker.

Zjazd – agresívna rýchla jazda sa nekoná

Tak a ide sa dole. Ale hups. Ešte som ani nezačal prvý oblúk a jedna lyža sa vypla. WTF? Po podrobnejšie obhliadke zisťujem, že v servise mi síce nastavili DIN10 na obe viazania, ale dĺžku viazania na topánky už nie. Tak to je peklo. Telemarkom dole?

Našťastie na hornej stanici sedačky robili revíziu a tak som si požičal šrubovák. Po príchode domov som si pre istotu do batohu dal nastálo bicyklový multikľúč. Táto skúsenosť mi stačila. Šrubovák mám, ale ako to nastaviť, aby to bolo funkčné a nehľadal lyžu dole v kosovke, ak by som sa predtým nezrakvil? Telefonická konzultácia s Martinom Murárom a ide sa na vec. V skratke, dotiahol som to na fix, aby sa to dalo akurát zapnúť a radšej ignorovať vypínanie do strán a podobné záležitosti. Aspoň pre tentokrát.

Tak a ide sa opäť dole po necelej hodinke, ktorá mi výrazne nabúrala denný plán. Samozrejme som bol posratý, kedy mi vypne viazanie a tak som nešiel naplno. Ale aj tak sa dala spoznať charakteristika lyže.

Lyža je mäkká a krátka. To znamená, že nejaká agresívna rýchla jazda sa nekoná. GPSko mi ukázalo 50 km/h a pri tejto rýchlosti už lyža vibruje, ale dá sa. Len si to treba uvedomiť. Užiť sa dá lyžovačka aj v normálnej rýchlosti.

Žiadny carving sa nekoná. Welcome to the eighties. Pekné skákané alebo klasické oblúky. To je doména týchto lyží. Dole na zjazdovke som skúsil pocarvovať. Veľmi dlhý oblúk sa mi podarilo vykrojiť, ale o nejakom funcarvingu s telom tesne nad zjazdovkou sa nedá ani uvažovať.

Záverom. Tieto lyže zatiaľ robia presne to, čo od nich očakávam. Rýchly výstup s relatívne malou námahou a slušný zjazd. Uvidíme na konci sezóny.

Súvisiace články:

  1. V Mongolsku otvorili svoje prvé lyžiarske stredisko
  2. Prvé kolo SP – Tragédia Hospovej v Söldene, Zuzulová vypadla
Aký je Váš názor?