Ešte nemáte prilbu? Na svah radšej nechoďte

30. októbra 2011

Dôvodov je niekoľko. Na bicykel si prilbu beriete automaticky. Viete však, že priemerná rýchlosť na lyžiach je viac ako dvojnásobná oproti bajku?

Dôvodov je niekoľko. Na bicykel si prilbu beriete automaticky. Viete však, že priemerná rýchlosť na lyžiach je viac ako dvojnásobná oproti bajku?

Prečo jazdiť s prilbou?

  1. Jazdí sa rýchlejšie. Za posledné roky za zmenili lyže, zlepšila úprava svahov, jazdí sa zdokonalenou technikou a rýchlejšie.
    • Jazda na korčuliach (do 35 km/h) – prilba sa často používa
    • Bicykel (do 70 km/h) – bajkeri bez prilby sú výnimka
    • Moped (do 80 km/h) – prilba je povinná
    • Lyže (do 100 km/h) – …
  2. Hustota na svahoch. Za posledné roky sa vleky modernizujú a radikálne stúpla ich prepravná kapacita. Zapríčiňuje to veľké množstvo ľudí na svahu, väčšie riziko zrážky.
  3. Karvingová lyža. Extrémne vykrojená lyža dokáže lyžiara katapultovať mimo zjazdovku, vytýčenú líniu. Oblúky na hrane môžu spôsobiť nepredvídateľný pohyb hore kopcom a kolíziu.
  4. Sneh. S rozvojom umelého zasnežovania už nebýva sneh v stredisku perinkou ale ľadovou platňou užehlenou ratrakmi. Lyžovanie na karvingových lyžiach je na takomto teréne pôžitkom. Horšie je to s pádmi, zem je tvrdá ako betón.
  5. Freeride a jazda v neupravenom teréne. Na lyžiarov tu číhajú stromy, skaly, nerovnosti.

Zdroj: nosteprilbu.cz

Tipy, ktoré pomôžu pri výbere prilby

  1. Prilbu vždy skúšajte. Ak ju kupujete cez internet, určite vyskúšajte podobné prilby od určeného výrobcu.
  2. Pri skúšaní sa nesmie prilba hýbať, alebo voľne posúvať na hlave. Aj pri nezatiahnutí spodného zapínania vám musí držať na hlave aj v predklone.
  3. Prilba vás nesmie tlačiť. Ak tlačí v obchode, určite s ňou nevydržíte celý deň na svahu. Skúste radšej iný model.
  4. Pri niektorých modeloch je vnútorná výstelka vyberateľná a prateľná.
  5. Vždy si skúšajte prilbu aj s lyžiarskymi okuliarmi. Môže sa stať, že jej konštrukcia nebude kompatibilná s konštrukciou okuliarov.
  6. Na všetko sa pýtajte predajcu. Pomôžu a vysvetlia vám systém odvetrania prilby, spôsob uchytenia a iné.
  7. Niektoré prilby obsahujú vbudovaný audio-systém.

Typy lyžiarskych prilieb

Všetky lyžiarske prilby na trhu sa dajú rozdeliť do dvoch základných skupín:

  1. Prilby, ktorých umelohmotná konštrukcia zakrýva hlavu spolu aj s ušami. Ide o prilby, ktoré používajú pretekári. Tieto prilby zvyknú lepšie držať na hlave. Ak dobre sadnú dokonalo zakryjú uši a tie vám neprefúkne.
  2. Prilby s mäkkými ušami. Škrupina pokrýva iba hlavu, uši sú zakryté mäkkou časťou. Na svahoch sú viac rozšírené ako celé prilby. Niektoré neposkytujú dobrý komfort pre uši a môže vám tak byť zima (otázky dostatočného skúšania v obchode). Ich výhodou je lepšie audio vnímanie okolitého prostredia.

Častá chyba pri kúpe prilby

Veľmi často rodičia pri kúpe prilby pre dieťa robia jednu zásadnú chybu. Riadia sa heslom, že dieťa veľkosť prilby rýchlo prerastie a schválne mu kupujú prilbu, ktorá je príliš voľná. Takáto prilby dieťa neochráni dostatočne, ale môže byť tiež nebezpečná. Hlava dieťaťa rastie pomaly, preto kupujte prilbu presne na mieru. V prípade, že obvod hlavy dieťaťa zapadá presne medzi dve veľkosti, je lepšie siahnuť po väčšej prilbe.

Prečo si vziať na hlavu prilbu počas lyžovačky?

Dôvodov je niekoľko. Na bicykel si prilbu beriete automaticky. Viete však, že priemerná rýchlosť na lyžiach je viac ako dvojnásobná oproti bajku?

Chcete štatistiku? Poranenia hlavy (vnútrolebečné, alebo zlomeniny lebky a tváre) sú najčastejšími zraneniami vôbec a tvoria okolo 30% všetkých zranení. Až druhou najčastejšou diagnózou sú poranenia končatín, avšak úmrtnosť pri poraneniach hlavy je päťkrát vyššia ako pri ostatných zraneniach. Podľa portálu nosteprilby.cz prilba prdchádza až 85% všetkým poraneniam hlavy a mozgu.

Trochu teórie

Rôzne konštrukcie prilby ale neznamenajú inú kvalitu. Z konštrukčného hľadiska poznáme prilby s hardshell-ovou konštrukciou – prilba je z „tvrdého pancieru“, vo vrchnej časti spojeného s EPS (tvrdený, resp. zavalcovaný polystyrén). Ide o tvrdenú absorbčnú vrstvu, ktorá prekrýva vnútornú výstelku.

Druhým typom sú prilby s in-mold-ovou konštrukciou. Ide ľahké výkonné helmy, ktoré sú takisto z EPS. Ten je spojený s ľahkým polykarbonátovým vrchom helmy (shell-om).

Technická norma by mala byť samozrejmosť, dôležité je odvetranie

Dobrá prilba musí vyhovovať jednej z troch základných technických bezpečnostných noriem. (CEN, ASTM, Snell).

Prvkom na ktoré by sa nemalo zabúdať je odvetranie. Je prítomné skoro na každej prilbe. Buď ide o pasívne vetranie (nevidíte vetracie otvory na prvý pohľad. Sú menšie alebo umiestnené v spodnej časti prilby) alebo aktívne vetranie. Vetracie kanáliky sú tu viditeľné. Najlepšie prilby majú regulovanú ventiláciu, ktorú si sami prispôsobíte svojim požiadavkám.

1/1
Zavrieť reklamu