Svetový test lyží v BKK

Koncom tejto sezóny som sa dostal ku skvelej príležitosti zúčastniť sa svetového testu lyží WorldSkiTest 2013. Tentokrát sa test konal v korutánskom Bad Kleinkirchheime v termíne od 19. do 22. marca 2013. Išiel som tam prvýkrát, tak som bol plný očakávaní zaujímavej skúsenosti.

Bad Kleinkirchheim je mestečko v rakúskom Korutánsku, kúsok od Villachu, známe skvelými zjazdovkami, Franz Klammerom a termálnymi kúpeľmi. V roku 1935 získalo mestečko Kleinkirchheim právo používať aj dodatočný názov Bad (kúpele), a dnes ho skrátene volajú aj BKK. Viac ako 100km zjazdoviek v nadmorskej výške 1100 až 2055 mnm a 25 lanoviek a vlekov to už je slušná porcia lyžiarskeho zážitku.

Bývanie v dreveniciach pri národnom parku

Približne 100 účastníkov testu hostil ubytovací rezort Kirchleitn Kleinwild v miestnej časti BKK – St.Oswald, asi 200m od kabínky Nationalparkbahn na kopec Brunnach. Táto kabínka funguje aj v lete pre turistov navštevujúcich miestny Národný park, ktorý sa v takomto rozsahu zachoval aj vďaka hlasovaniu miestnych obyvateľov v čase keď sa rozhodovalo, či sa bude lyžiarsky rezort rozširovať aj na úkor národného parku alebo sa Národný park zachová.

Predstavte si dedinku povedzme na Slovensku v 19.storočí s drevenicami a pomedzi ne chodníčky – takto presne vyzerá ubytovací rezort Kirchleitn Kleinwild, kde sme bývali. Ešte aj drevo zvonku malo autentickú patinu. Hlavná veľká drevenica slúži na stravovanie ubytovaných a teraz slúžila aj ako hlavný stan WorldSkiTest. V prvý večer v utorok tu okrem spoločnej večere prebiehal aj úvodný brífing pred prvým testovacím dňom (žiaľ ja som sa zúčastnil až od 2.testovacieho dňa).

Rozdelenie testovacích skupín

V stredu večer keď som dorazil na miesto tak hneď som vhupol do rozbehnutej atmosféry v hlavnom stane – práve prebiehajúca spoločná večera a očakávaná športová módna prehliadka, na ktorej sa predstavili značky Colmar, Ziener, Scott, XBionic, Mountain Force, Komperdell a o kultúrny zážitok sa postaral miestny šoumen “korutánsky Elvis” Buzgi.

A po prehliadke sa rozdeľovali testovacie skupiny na druhý testovací deň. Keďže v úvodnom dotazníku som uviedol, že preferujem dlhší oblúk na upravených zjazdovkách, tak ma najprv zaradili pre kategóriu raceGS. Účastníkov testu rozdelili na 2 testovacie skupiny – 1. ranná mala zraz o 7.00h na údolnej stanici lanovky, a 2.skupina sa musela individuálne dopraviť na miesto testu najneskôr do 9.45h. O 7.00h som ešte nikdy nezačínal lyžovať tak som bol celkom rád, že som ostal v 2.skupine 🙂

V hlavnom stane som večer videl aj rozpisy skupín z 1.testovacieho dňa a medzi nimi aj mená ako Erika Hess, Stephan Eberharter, Bojan Križaj …

No a ja som sa dostal do skupiny s Fritzom Stroblom – “nič zaujímavé”, len olympijský víťaz v zjazde z roku 2002 v Salt Lake City 😉

V ďaľšej skupine bol zas Christof Innerhofer, nemal som teda inú možnosť len sa tešiť na test …

Bol som rýchlejší ako Fritz Strobl 😉

Ráno som si trošku aj tak privstal a už niečo po 8.00h som sedel v kabínke. Počasie nevyzeralo úplne ideálne, od rána fúkalo, ale inak slniečko.

Samotný test prebiehal na zjazdovkách pod kopcami Weisernock a Spitzegg v nadmorskej výške 1700 – 2000 mnm, a práve toto zaručilo prašan po celý deň.

Takže ako prebieha samotný WorldSkiTest ? Testovali sa lyže pre sezónu 2013/2014. Lyže sú rozdelené do kategórií – raceSL, raceGS, allmountain, allround, allround dámske, high performance dámske, freeride, youth … V každej kategórii je približne 10 značiek lyží a z každej značky podľa možností 2 páry, aby sa testéri ľahšie prestriedali. Tento rok do testu dodali lyže títo výrobcovia: Elan, Atomic, Dynastar, Rossignol, Fischer, Blizzard, Stöckli, Völkl, Salomon, Nordica, K2. WorldSkiTest je známy tým, že testované lyže sú opáskované čiernou maskovacou páskou, aby testéra nerozptyľovala značka a dizajn lyží.

V centrálnom stane pri sedačke som dostal do ruky kartičku formátu A6 s číslom lyží, v mojom prípade z kategórie raceGS. Presunul som sa k uloženým lyžiam, prišiel ku mne servisák, opýtal sa ma na dĺžku skeletu topánok a moje číslo pre nastavenie vypínacej sily viazania podľa DIN, všetko nastavil, ja som lyže obul a vyrazil na prvú testovaciu jazdu. Akonáhle som sa vrátil z testovacej jazdy, tak som musel vyplniť hodnotenie lyží.

Hodnotí sa 5 parametrov lyží stupnicou od 1 do 10: dlhý oblúk, krátky oblúk, hrany, stabilita, celkový výkon. Takto som postupne otestoval všetky lyže z mojej kategórie. Predo mnou na sedačke sa vezie Innerhofer, ja zas sedím na sedačke so Stroblom, zážitok sám osebe … A takisto bolo nezabudnuteľné lyžovať s Fritzom Stroblom. Keď som sa ho pýtal, čo by som mal podľa neho zlepšiť na svojej jazde, tak s úsmevom povedal, že nie je inštruktor, ale že asi nič lebo som dole aj tak rýchlejšie ako on 🙂

Zjazdovka Franz Klammera

Nasledoval obed v miestnej chate a poobede sme dostali možnosť polyžovať so sprievodcom po stredisku. Sympatická miestna inštruktorka Moica (Slovinka žijúca 18 rokov v BKK) nás povodila po stredisku a poukazovala niektoré zaujímavé miesta. Zatiaľčo od výšky asi 1500mnm sa držal celý deň prašan, tak pri nutných presunoch sme museli zísť až do 1100mnm a tam už to bol len kašovitý pás zjazdovky. A to Moica spomínala, že pred pár dňami tam mali 50cm nového snehu … Žiaľ nedostali sme sa až na vrch Kaiserburg pretože kvôli vetru nepremával druhý úsek kabínky. Zlyžovali sme ale zjazdovku legendárneho Franz Klammera. Vrchný úsek tejto zjazdovky je pre verejnosť uzavretý pre prílišnú až 80% strmosť svahu a následnu prudkú zákrutu vľavo. Z Kaiserburgu vedie ďaľšia známa zjazdovka – pretekárska FIS K70, ktorá síce nieje uzavretá ale nie je upravovaná, len na preteky. Franz Klammer tu v roku 1971 slávil svoje prvé veľké víťazstvo v zjazde.

Možno som sa stretol s budúcim majstrom sveta …

V piatok nasledoval mládežnícky Youth Ski Test, kde žiaci z miestnych lyžiarskych klubov testovali juniorské lyže. Ja som zasa v tento deň otestoval slalomky. Ráno som sa v kabínke dal do reči s jedným z týchto žiakov. Bol to 13-ročný pretekár Alexander, ktorý mal nedávno problémy s kolenom, ale už sa dal do poriadku a tešil sa na test. Aj sa mi podchválil, že patrí medzi Top5 v Korutánsku, tak som si ho aj odfotil, možno budúci majster sveta …

Poobede som si znova prelyžoval celé stredisko, a keďže už tak nefúkalo, dostal som sa aj na Kaiserburg. Z jedného konca strediska z vrchu Kaiserburgu až na druhý koniec strediska na vrchu Brunnachu mi trval presun asi 1:15h, pretože niektoré staršie 2-sedačky jazdia naozaj pomaly na dnešnú dobu. Po celom stredisku som nachádzal široké, miestami ľudoprázdne červené zjazdovky, kde som sa vybláznil do sýtosti. Ešte aj pri poslednej jazde dole z Brunnachu bola zjazdovka takmer ako novo upravená, jednoducho tú šírku zjazdoviek nedokázali lyžiari zošúchať.

S BMW do výšky 1800mnm s 23% stúpaním

Cestu som absovoval bezpečne a pohodlne vďaka BMW 320d Touring požičaného od spoločnosti BMW Group Slovakia. Cestou tam som šiel diaľnicou na Graz a Villach s následnou odbočkou na BKK, čo je z Bratislavy asi 430km s väčšinovým podielom diaľnice. Cestu naspäť som zvolil cez horský prechod Turracher Höhe s 23% stúpaním v nadmorskej výške 1800mnm na hranici Korutánska a Štajerska, a následne cez Judenburg a rýchlostnou S-cestou na Semmering, s asi 100km mimodiaľničným podielom, čo bolo do Bratislavy spolu okolo 380km, čiže približne o 50km menej ako cez Graz. Podľa môjho názoru toto bola cesta určite zaujímavejšia a časovo v podstate rovnako trvajúca ako kilometrovo dlhšia cez Graz. A mimodiaľničný úsek je široká cesta, takže netreba mať obavy z nejakých úzkych serpentín …

A ešte jeden aktuálny postreh: ani v BKK, ani v St.Oswalde v 1300mnm, ani na Turracher Höhe v 1800mnm, ani cestou domov som nenatrafil na jediný výtlk na ceste, asfalt ako nový, a to na konci zimy … keby som nevidel pri ceste na Turracher Höhe asi 1,5m vyfrézované snehové mantinely tak by som si aj pomyslel, že im tam v tých nadmorských výškach ani nesneží a nemrzne na cestách keď sa im netvoria výtlky.

Keď mám zhodnotiť BKK celkovo, tak som bol veľmi príjemne prekvapený a rád by som sa sem ešte vrátil.