Aké riziko nám hrozí pri preprave lyží v aute ?

Ide sa lyžovať ! Zbalíme sa, v aute sklopíme zadné sedačky a nahádžeme lyže, palice a lyžiarky dovnútra auta, nasadneme a vyrážame na kopec. Uvedomíme si v tej chvíli aké riziko nám hrozí od takto voľne naloženej lyžiarskej výstroje ? Nemecký automotoklub ADAC vyskúšal v crashteste ako sa správajú lyže a batožina uložené vnútri auta pri nárazoch.

Ide sa lyžovať ! Zbalíme sa, v aute sklopíme zadné sedačky a nahádžeme lyže, palice a lyžiarky dovnútra auta, nasadneme a vyrážame na kopec. Uvedomíme si v tej chvíli aké riziko nám hrozí od takto voľne naloženej lyžiarskej výstroje ? Nemecký automotoklub ADAC vyskúšal v crashteste ako sa správajú lyže a batožina uložené vnútri auta pri nárazoch.

Párkilové lyžiarky majú pri náraze váhu dospelého človeka

Pri náraze sa voľné uložené predmety dajú do pohybu, a čím sú ťažšie tým väčšiu pohybovú energiu majú a teda tým viac môžu ohroziť posádku. Navyše ak majú ostré hrany ako lyže, tak ohrozenie je o to väčšie. Napr. pri rýchliosti 50 km/h môžu lyže s ostrými hranami nebezpečne preletieť okolo hlavy vodiča a párkilové lyžiarky ohrozia posádku váhou dospelého človeka …

Lyže, lyžiarky ani inú ťažšiu batožinu nemôžeme nechať v aute za jazdy len tak voľne položené. Keď sa ich už rozhodneme prepravovať vnútri auta tak ich musíme zabezpečiť proti pohybu buď pripútaním bezpečnostnými pásmi, alebo ich dať do kufra (napr. detské lyže), kde ich tiež zabezpečíme popruhmi alebo sieťou na dne kufra. Pozor ale, aby ostré hrany lyží nerozrezali pás. V mieste dotyku hrany lyže s pásom môžme podložiť kus kartónu alebo handry.

Voľne položená batožina ohrozuje posádku

Crashtesty ukazujú aká nebezpečná môže byť cesta na lyžovačku. Pri prvom crashteste naložli technici do testovacieho auta za zadné sedadlá 4 páry lyží, 2 páry lyžiarok, palice, 2 kufre, sánky a medzi vodiča a spolujazdca ešte postavili do držiaku aj termosku s horúcim čajom. Na predné sedadlá usadili figuríny, auto rozbehli do rýchlosti 50 km/h a nasledoval náraz do prekážky.

Spomalené zábery videa a fotografie jasne potvrdzujú ako lyže letia okolo hláv figurín. Sánky narážajú do krku vodiča. Horúci čaj z termosky strieka naokolo a čelné sklo je rozbité letiacim kufrom … Lyžiarky sú síce zadržané operadlami predných sedadiel, ale narážajú s váhou dospelého človeka.

Automotoklub zdôrazňuje, že zatiaľčo konštrukcia dnešných áut umožňuje pripútaným cestujúcim prežiť bez následkov aj náraz v rýchlosti 50 km/h, tak nezaistená alebo zle zaistená batožina je veľkou hrozbou pre posádku.

Bezpečné uloženie batožiny

Pri druhom crashteste technici nakladajú rovnakú výstroj a batožinu, ale tentokrát podľa bezpečnostných zásad. Lyže, palice a sánky sú pripútané k podlahe pomocou popruhov. Časť zadného sedadla zostáva nesklopená, aby bránila sánkam v pohybe. Kufre sú zaistené pod sánkami. Lyžiarky sú zasa zaistené uložením na podlahu za predné sedadlá. Termoska s horúcim čajom je šikovne zaistená v jednej z lyžiarok. Bezpečnosť posádky je ešte umocnená ochrannou drevenou doskou za predným sedadlom.

Tak isto ako pri prvom crashteste sa auto rozbieha na rovnakú rýchlosť a nasleduje rovnaký náraz …, ale výsledok je iný. Kompletná lyžiarska výstroj ostáva na svojom mieste a vodič ani spolujazdec nie sú ohrozovaní žiadnou voľne letiacou batožinou.

Odborníci radia vodičom, aby radšej vozili lyže na streche auta v boxe alebo na nosičoch. Pre prípad prevozu lyží vnútri auta by mali nosiť so sebou v aute dodatočné upevňovacie popruhy.

Batožina v crashteste
4 páry lyží – 5 kg / pár
2 páry lyžiarok – 2,5 kg / topánku
2 kufre – 25 kg / kufor
2 prilby – 2 kg / prilba
Spolu: 84 kg

Zdroj: ADAC

1/1
Zavrieť reklamu