Lyžiarsky Airbag: Mayerovi zachránil hlavu. Ako funguje?

21. decembra 2015

Sobotňajší zjazd poznačil ťažký pád Rakúšana Matthiasa Mayera, ktorého previezli vrtuľníkom do nemocnice. Organizátori museli podujatie na niekoľko minút prerušiť. Pri páde sa mu otvoril airbag, ktorý dopad veľmi zjemnil.

Sobotňajší zjazd poznačil ťažký pád Rakúšana Matthiasa Mayera, ktorého previezli vrtuľníkom do nemocnice. Organizátori museli podujatie na niekoľko minút prerušiť. Pri páde sa mu otvoril airbag, ktorý dopad veľmi zjemnil.

Olympijský šampión v tejto disciplíne zo Soči stratil kontrolu nad svojou jazdou a po 180-stupňovej otočke tvrdo dopadol na zjazdovku. Priamo na nej ho rýchlo ošetrili a potom vrtuľníkom previezli do nemocnice v Bolzane.

Pri páde sa mu otvoril airbag, čo sa stalo prvýkrát počas pretekov SP. Podľa posledných správ utrpel Meyer pomliaždeniny hrudníka, pre ktoré mal problémy s dýchaním, no bol pri vedomí.

„Dokázalo to, že airbag má v alpskom lyžovaní dôležité miesto,“ povedal pre agentúru AP riaditeľ Rakúskeho zväzu zimných športov Hans Pum.

Ako funguje lyžiarsky Airbag?

Podstata je veľmi jednoduchá a skladá sa z troch základných prvkov. Vidíte ich na obrázku nižšie. Prvý a kľúčový bod je analýza správneho momentu, kedy sa má airbag aktivovať. Následne sa v zlomke sekundy nafúkne a keď je už nafúknutý, pomôže stlmiť náraz.

Špeciálne pre skicrossárov a pretekárov alpských disciplín vyrába Airbagy firma POC spoločne s francúzskym start-upom In&motion. Ich produkt je oficiálne schválený Medzinárodnou lyžiarskou federáciou. Ktorý konkrétne mal Mayer nevieme.

Systém airbagov sa skladá z integrovaných snímačov a používa algoritmus, ktorý rozlišuje nebezpečný pád od bežného pádu v lyžovaní. Táto detekcia sa uskutočňuje v tisícine sekundy. Keď systém detekuje pád, airbag sa nafúkne za menej ako 100 milisekúnd. Poskytuje ochranu krku, hrudníka, chrbtice, brucha a bokov.

Podľa firmy POC airbag ponúka až štvornásobne väčšiu ochranu chrbtice ako napríklad v porovnaní s bežnými korytnačkami a chráničmi chrbta. Akonáhle sa systém nafúkne, musí sa vymeniť kompressor. Airbag od POC-u by mal byť na trhu komerčne dostupný od jesene tohto roku. Vlani už FIS schválila Airbag od firmy Dainese (má spoločného vlastníka ako POC).

Kritika od Teda Ligetiho

Matthias Mayer ustál včerajší pád s dvoma zlomenými stavcami. Vyjadril sa, že je rád, že mal Airbag. Ktovie, ako by dopadol, keby ho nemal. Ktovie, či by sa vôbec zranil.

Na pochvalné vyjadrenia na adresu Airbagov totiž reagoval na svojom facebookovom profile Ted Ligety. Podľa neho práve Airbag môže za Mayerove zranenie. Keby ho nemal, vraj si stavce nezlomí, možno sa nezraní vôbec.

Každopádne skôr než začnete bezhlavo kupovať airbag, zistite si ako to je. Aj nesprávna veľkosť korytnačky (presahujúca až na krk) totiž môže zapríčiniť zlomenie si krčných stavcov.

1/1
Zavrieť reklamu